MARKETING – JAK ROBIĄ TO NAJLEPSI?

Prowadzisz bloga, stronę internetowa, a może jakąkolwiek działalność, w której coś komuś sprzedajesz? To dobrze trafiłaś.
Tu jednak musimy się na chwilę zatrzymać. Co to znaczy: sprzedawać? Rozważmy kilka przypadków.

1) Czy dziecko, króre przekonuje swoją mamę, że nie może iść do szkoły, bo ‚boli go brzuch’ (echę!), na co jego kochająca mamusia przystaje („zostań kochanie w domu”), coś sprzedaje?
TAK.

2) Czy pewna pani przy straganie z warzywami na targowisku, wśród wielu innych, przekonując konsumentów, że to właśnie jej towar jest najleszy coś sprzedaje?
TAK.

3) Czy Steve Jobs, po skonstruowaniu z Woźniakiem pierwszego Apple’a przekonując, że to jest przełom, coś sprzedawał?
TAK.

W czym tkwi sedno definicji sprzedaży? Już to widzisz?

SPRZEDAĆ=PRZEKONAĆ
Pytanie brzmi teraz: kogo i jak?
Zanim przytąpisz do analizy, weź kartkę oraz długopis i zapisuj.

I OKREŚL SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWĄ

Mówiąc językiem marketingowym: wyznacz swój target. Do jakiej grupy wiekowej kierujesz to, co oferujesz? Pomyśl o segmentach rynku. I nie ważne, czy sprzedajesz swój blog czytelnikom, czy jachty miliarderom. Jak już ustaliłyśmy – tu chodzi o przekonanie kogoś. Może będą to kobiety w wieku 18-35 z Warszawy, a może dojrzali biznesmeni w Stanach?

II POMYŚL NAD STRATEGIĄ

Obecnie odchodzi się od orientacji produkcyjnej na rzecz marketingowej. Co to oznacza?

Orientacje marketingowe, oprac. prof. M.Daszkowska

Zorientuj się na klienta. Co możesz zrobić, by dotrzeć do niego lepiej? Postaw na indywidualizm, każdy segment rynku traktuj oddzielnie. Szukaj nowych pomysłów, innowacji, zaskakuj. Rób to, czego nie mają jeszcze inni. To Twój pomysł liczy się najbardziej!
PAMIĘTAJ!
Najlepszą i najtańszą reklamą jest ta, która sprawia, że Twoi klienci sami chcą się nią dzielić. Jest to wyznacznik tzw. VIRAL MARKETING (marketingu wirusowego). Podobnie jak wirusy, tak i treści producentów przemieszczają się z zaraźliwą prędkością. Można to zauważyć dzięki Internetowi, mam tu na myśli głównie media społecznościowe, typu Facebook, Twitter, ale także YouTube. Ściśle powiązany z viralem jest AMBIENT MARKETING, którego celem jest zaskoczenie, szok, nieprzeciętność. Gdy u konsumanta wywoła się efekt ‚WOW!’, sam chętnie udostępnia interesujące treści robiąc producentowi darmową reklamę.
Mówi się, że firma Heineken jest mistrzem ambientu. Zresztą zobaczcie sami.

Oto case study ‚Kwartet smyczkowy’ przygotowany przez Heineken przed UEFA Champions League game Real Madrit vs AC Milan:

Innym przykładem ich ambientu jest nietypowa akcja rekrutacyjna:

Ponadto, chcąc położyć kres tak masowemu dziś korzystaniu z telefonów komórkowych w clubach, a w zamian zachęcić do wspólnej zabawy ze znajomymi – Heineken wykorzystując innowacje technologiczne zamontował w butelkach diody LED, które świecą, gdy butelka unoszona jest do góry. W Polsce od tego roku winny być już te modele dostępne:

https://www.youtube.com/watch?v=dWySJmpbSXU

W dodatku, firma uświadamia, że każdy jego konsument jest wyjątkowy i tworzy legendę w danej dziedzinie. Promując oczywiście w tle swoją marką, stworzył interaktywny film promocyjny:

Zainspirowany?
Pomyśl, jak Ty możesz zaskoczyć swoich odbiorców? Jak ich PRZEKONAĆ? Czyli jak im SPRZEDAĆ? I nie ważne, czy sprzedajesz informacje znajomym, czy też wysokiej klasy dobra Veblena – rób to mądrze! Pamiętaj, kluczem nie jest robienie tego na siłę (ilość) przez zorientowanie sprzedażowe, lecz postawienie na KLIENTA, budowanie relacji z nim przez kreatywny marketing (jakość).

Wymyśl coś oryginalnego! Zaskocz swojego odbiorcę! Przede wszystkim – zaplanuj i wyznacz sobie cele. O właściwym planowaniu już wkrótce, tymczasem…

DO DZIEŁA! : )

Jeden komentarz do “MARKETING – JAK ROBIĄ TO NAJLEPSI?

  1. Bardzo wciągające! Rzeczywiście, niemal codziennie coś komuś ‚sprzedajemy’, nie zawsze zdając sobie sprawę, że to robimy…
    Dzięki, że poruszyłaś ten temat. A Heineken naprawdę robi to świetnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>