AUDREY HEPBURN

John Kobal 1959, 'Breakfast at Tiffany's'

John Kobal 1959, ‚Breakfast at Tiffany’s’

AUDREY HEPBURN – IKONA STYLU

Nie mogłabym zacząć prowadzenia kategorii ‚Moda’ bez Audrey Hepburn. Wszak to znana na całym świecie ikona stylu. Aktorka i modelka. Skromna i piękna. Jej wdzięk rozświetlał każdy film, w któym wystąpiła. Ja również gorąco polecam Tobie zafascynowanie się i zainspirowanie tą niezwykłą osobą…

„Pękno kobiety nie przejawia się w ubraniach, które nosi, w jej figurze lub sposobie w jaki układa włosy. Piękno kobiety musi być widoczne w oczach, ponieważ są one drzwiami do jej serca – miejsca gdzie mieszka miłość.”

Paramount Pictures, 1956
Wykonana w czasie realizacji ‚Zabawnej buzi” fotografia ukazuje Audrey ubraną w paryską kreację od Givenchy’ego.
„Myślę, że ta reklamówka Paramount wciąż uwydatnia jej grację i łagodną naturę.” – Rob Wolders, partner.

„Najważniejszą rzeczą jest aby cieszyć się swoim życiem – być szczęśliwym – tylko to się liczy.”

Trening baletowy Audrey procentuje, kiedy skacze na wysokość żywopłotu dla fotografa Philippe’a Halsmana. W ramach, jak to nazywał, „skokologii” Halsman kończył wiele swoich sesji fotograficznych ze znakomitościami, prosząc swoich modeli, by podskoczyli. „Kiedy prosisz kogoś, żeby skoczył – mówi Halsman – jego uwaga jest najczęściej skiegowana na akt skoku, a wtedy maska opada i ukazuje się prawdziwy człowiek. (…) Ludzie wyjawiają, czy są sztywni, zabawni, czy niestabilni umysłowo”. Tutaj Audrey promienieje czystą uciechą z unoszenia się w powietrzu. Kolekcja wykonanych przez Halsmana w ciągu sześciu lat 178 fotografii skoczów, w tym Audrey, została opublikowana w 1959 r.

„Nieważne co się dzieje, najważniejszą rzeczą jest zestarzeć się z wdziękiem. I nie możesz tego osiągnąć na okładce czasopisma.”

Audrey Hepburn, ‚How to Steal a Million’, Douglas Kirkland 1965
Jakże bosko! Audrey z zamkniętymi, skrzącymi się od brokatu powiekami, w swojej czarnej koronkowej sukni koktajlowej z ‚Jak ukraść milion dolarów’. Douglas Kirkland wykonał całą serię takich zbliżeń, na jednych Audrey ma otwarte oczy, na innych zamknięte. Sprawia na nich wrażenie tak rozluźnionej, jakby do każdej z jej perfekcyjnej póz została ukołysana.
„Całkowicie trendy, zanim zostało się trendy być trendy, a może nawet zanim w ogóle coś takiego zaistniało!” – Sean, syn.

„Piękno kobiety wzrasta wraz z mijającymi latami.”

Cecil Beaton, ‚My Fair Lady’, 1963
Audrey pozuje w kreacjach zaprojektowanych właściwie dla statystów do scen z udziałem śmietanki towarzyskiej. Beaton wyczarował ponad czterysta imponujących czarno-białych kostiumów do scen w Ascot i salach balowych, były to dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, wysoce zindywidualizowane modele. Ze względu na konstrukcję kostiumów aktorzy musieli zwracać szczególną uwagę na to, aby ich ruchy wydawały się naturalne.

„Aby mieć ładne usta, wypowiadaj miłe słowa, aby posiadać piękne oczy, poszukuj dobra w ludziach, aby mieć szczupłą figurę, podziel się swoim jedzeniem z głodnymi, aby posiadać wspaniałe włosy, pozwalaj dziecku przeczesywać je palcami raz dziennie, aby zachować równowagę, podążaj z wiedzą, z którą to nigdy nie będziesz iść sam.”

Bob Willoughby, 1958
„Najsmuklejsza kibić… wszechczasów!’, odnotowuje Sean na temat swojej matki. Dokładnie rzecz biorąc, mierzyła w talii 20 cali (51 cm) i Givenchy twierdził, że przez ponad czterdzieści lat nigdy nie musiał zmieniać oryginalnych proporcji na manekinie używanym do przymiarek przeznaczonych dla niej projektów. W często cytowanej frazie przypisywanej Audrey, lecz sformułowanej przez amerykańskiego humorystę i nauczyciela Sama Levensona, przypomina się: ‚Żeby utrzymać szczupłą figurę, dziel się jedzeniem z głodnymi’.

Cecil Beaton, 1964
Cecil Beaton fotografuje Audrey dla Vogue’a.

„Śmiech leczy niezliczoną liczbę chorób i jest prawdopodobnie najważniejszą cechą człowieka.”

Condre Nast Archive, 1963
Audrey pedałuje po teranach wytwóni na swoim ulubionym środku lokomocji – rowerze. Towarzyszy jej york wabiący się Assam of Assam (Asam z Asamu), który został jej podarowany w Paryżu po tym, jak jej poprzedni Famous został zabity przez samochód w LA.

„Co to jest prawdziwa miłość, wiedzą tylko kobiety brzydkie. Piękne, umieją zaledwie uwodzić.”

Cecil Beaton, 1964
„Bądź śmiały, bądź inny, bądź niepraktyczny, z determinacją broń istoty swojego znaczenia i twóczej wizji wbrew asekurantom, czcicielom banału, niewolnikom przeciętności” – Cecil Beaton.
Tutaj Beaton utrwala „twórczą wizję” Audrey w garderobie Givenchy do wydania magazynu ‚Vogue’ z 15 sierpnia 1964 r. „Kreacja + modelka + fotograf – mówi Luca, syn Audrey – Rezultat przewyższa sumę elementów”.

„Pamiętaj, że kiedy potrzebujesz pomocnej dłoni – jest ona na końcu twojego ramienia. Gdy jesteś starszy, pamiętaj, że masz drugą dłoń: pierwsza jest po to aby pomagać sobie, druga, żeby pomagać innym.”

Norman Parkinson, 1955
Na fotografii wykonanej w La Vigna, czarującym wiejskim domu niedaleko Rzymu, który Audrey i Mel wynajmowali podczas kręcenia scen plenerowych ‚Wojny i pokoju’, Parkinson umieszcza Audrey przed jednym z rosnących tam bujnie pnączy bugenwilii. Bladoróżowa suknia Audrey subtelnie odzwierciedla tonację otaczających ją kolorów, zrównoważoną przez najprostsze białe rękawiczki i perły. Parkinson, „znany ze zmiany paradygmatu w fotografowaniu mody i życia codziennego”, jak mówi Rob, dokonał w ten sposób wyjątkowo urokliwego zestawienia.

We wpisie wykorzystane zostały materiały z książki: ‚Audrey. 100 odsłon.” Ellen Fontany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>